RICE

W przypadku odniesienia obrażeń, takich jak skręcenia, naciągnięcia lub naderwanie mięśni natychmiastowa pierwsza pomocy może zapobiec powikłaniom i pomóc szybciej wyleczyć kontuzje. Protokół RICE to zbiór kilku prostych działań, które mogą być wykonane bez specjalistycznego sprzętu i wiedzy. Efekty stosowania metody są łatwo zauważalne, dlatego jej znajomość powinna być obowiązkiem każdego ćwiczącego. RICE (rest, ice, compression, elevation) odpoczynek, lód, kompresja i elewacja jest standardem postępowania w urazach tkanek miękkich. Nie jest formą leczenia, natomiast znacznie skraca czas kontuzji oraz ogranicza krwawienie i obrzęk.

Rest (odpoczynek) – odpoczynek – zaprzestanie podjętego wysiłku fizycznego jest kluczowe aby nie pogłębiać istniejącego już uszkodzenia. Nieustanne obciążanie uszkodzonej tkanki doprowadzi do pogorszenia kontuzji, zwiększy dolegliwości bólowe i zwiększy pole stanu zapalnego.
Ice (lód) – lód doskonale radzi sobie w ograniczaniu odpowiedzi zapalnej. Doraźnie zmniejsza dolegliwości bólowe jak również zmniejsza obrzęk. Ma to duże znaczenie w późniejszym leczeniu gdyż mniejszy obrzęk przynosi za sobą mniej szkód w uszkodzonej tkance.
Compression (ucisk) – kompresja ma też zadanie ograniczyć obrzęk spowodowany odpowiedzią zapalną. Oczywiście opuchlizna jest nieunikniona, natomiast zbyt duża, skutkuje znaczną utratą funkcji oraz spowolnieniem przepływ krwi. Do kompresji używa się najczęściej elastycznego bandaża. Ucisk powinien być na tyle duży aby uniemożliwić swobodne poruszanie kończyną, jednocześnie na tyle mały aby nie zamknąć przepływu krwi.
Elevation (uniesienie) – ma również za zadanie zmniejszenie obrzęku poprzez zwiększenie odpływu żylnego z kontuzjowanej kończyny. Jednocześnie przyśpiesza usuwanie metabolitów.

Zalecamy korzystanie z RICE jako instrukcji postępowania doraźnego na boisku czy sali sportowej, a następne zapraszamy do osteolife w celu dokładnej diagnozy i leczenia.