Ciąża bez bólu kręgosłupa

Ciąża jest specyficznym i pięknym czasem w życiu kobiety jak i całej rodziny. Bóle kręgosłupa kobiet w ciąży o których tak dużo się mówi i pisze mogą niestety nieco przysłonić piękno tego czasu. Ciąża jest czasem gdzie mamy ograniczone możliwości walki z bólem, ale nie znaczy to, że nie ma metod które można spokojnie stosować z dobrym rezultatem.

 

Ćwiczenia. Ruch ma zbawienny wpływ na kondycję przyszłej Mamy. Aktywność fizyczna bardzo korzystnie wpływa na przebieg  ciąży, jak i poród. Najprostszą i najbardziej dostępną formą aktywności są spacery i oczywiście ćwiczenia które można wykonać w domu. Ćwiczenia poprawiają kondycję (wydolność organizmu) co ma niebagatelne znaczenie dla dobrego samopoczucia w czasie ciąży jak i działają przeciwbólowo. Dobrze jest stosować ćwiczenia jako profilaktykę, czyli zapobieganie bólom kręgosłupa (więcej ćwiczeń wzmacniających). Jeżeli ból nam już doskwiera warto w swoim zestawie ćwiczeń mieć więcej ćwiczeń rozluźniających.

Basen. Przede wszystkim wzmacnia mięśnie obciążone w końcowej fazie ciąży, zwłaszcza mięśnie pleców (skutecznie znosi bóle kręgosłupa), dolne mięśnie brzucha i mięśnie nóg.  Poza tym pływanie w ciąży poprawia krążenie i zwiększa wydolność układu oddechowego, dzięki czemu płód jest lepiej dotleniony. Jest to więc idealna forma ruchu dla ciężarnych, polecana przez ginekologów.

Przed przystąpieniem do jakichkolwiek ćwiczeń fizycznych należy skonsultować się z lekarzem i zapytać czy nie ma przeciwwskazań do wysiłku fizycznego. Jest to punkt którego ominąć nie można dla bezpieczeństwa Mamy i Maluszka.

Pozycje ułożeniowe to kolejny sposób na zrelaksowanie się przyszłej Mamy, a w przypadku bólu na zmniejszenie go. Najważniejsze jest, aby odpoczywać w pozycjach dla nas wygodnych. Nie musi to być żadna pozycja którą tu podpowiadamy – ma być po prostu wygodnie. Indywidualne podejście do pacjenta to klucz do sukcesu. W przypadku bólów odcinka lędźwiowego wygodną pozycją może być pozycja na boku ze zgiętymi biodrami i kolanami oraz sporą poduszką pomiędzy kolanami. Można też spróbować położyć stopy na łóżko lub piłkę, tak aby biodra i kolana zgięte były do 90°.

Osteopatia. Używając technik osteopatycznych Terapeuta  będzie dążył do przywrócenia równowagi w organiźmie kobiety mając pozytywny wpływ na układ krążenia, chłonny, nerwowy oraz układ ruchu poprawiając elastyczność mięśni, więzadeł i stawów. Terapia jest łagodna i bezpieczna. Wykorzystuje delikatne techniki manualne takie ja mobilizacje stawów i tkanek, mięśniowo – powięziowe rozluźnianie oraz techniki czaszkowe.

Kinesiotaping. Bardzo bezpieczna metoda walki z dyskomfortem i bólem, która może być śmiało stosowana u kobiet w ciąży. Plaster który jest naklejany nie ma żadnych właściwości leczniczych, rozgrzewających lub przeciwbólowych. Działanie plastra oparte jest tylko i wyłącznie na umiejętnym przyklejeniu go do skóry. Poprzez odpowiednią aplikację taśmy można zwiększyć lub zmniejszyć napięcie mięśnia prostego brzucha, wspomóc funkcję mięśni posturalnych, zapobiec nadmiernemu rozciąganiu skóry (np. w okolicach pępka co bywa często bolesne). W celu przeciwdziałania lub zmniejszenia obrzęków limfatycznych, plaster nakłada się spiralnie wokół kończyny dolnej, obejmując udo,  łydkę, aż do stawu skokowego.